Selectează o Pagină

Crăciun Tradițional în Maramureș, 2024 Modele

Sejur 6 zile, Cazare 5 nopți, Demipensiune,

Circuit în Maramureș, Tradiții maramureșene, Plimbare cu Mocănița

Preț începând de la 1 900 Ron
http://www.romaniaturistica.ro/craciun-2024-traditional-in-maramures

 

Preț total: 1 900 lei/persoană, fără transport domiciliu – cazare (include circuitul cu autocarul în Maramureș, călătoria cu Mocănița).

Preț total: 2 000 lei/persoană, preluare Transport Brașov sau alte localități de pe traseu*.

Preț total:  2 150 lei/persoană, preluare Transport București**

 

*** Important

Plecare București:  Parcare Piața Victoriei

Timp de îmbarcare 15 minute, vă rugăm nu întărziați.

Autocarul va fi la ora 05:45, iar la ora 06:00, va pleca, vă rugăm nu întărziați.

 

Plecare Brașov:  Sediul agenției din Municipiul Brașov,  Bulevardul Griviței nr. 91

Timp de îmbarcare 15 minute, vă rugăm nu întărziați.

Autocarul va fi la ora 09:00/09:15, iar la ora 09:30 va pleca, vă rugăm nu întarziați.

 

Oferta include:

Perioada: 22.12.2024 – 27.12.2024 (Sejur 6 zile, Cazare 5 nopți, Demipensiune, Transport autocar București/Brașov  – Vișeu de Sus și retur, 3 Excursii în Maramureș, Tăierea Porcului, Pomana Porcului, Masa festivă de Crăciun, Tradiții maramureșene, Plimbare cu Mocănița).

Tariful include: 5 Nopți Cazare, Demipensiune, Masă festivă de Crăciun, Transport autocar Brașov – Vișeu de Sus și retur, 2 zile de excursii cu autocar – program ghidat tur de Maramureș și tradiții maramureșene, Plimbarea cu Mocănița CFF Vișeu.

* Transport autocar posibilitate de transfer din orice oraș către Brașov, preluare de pe traseu: Brașov – Sighișoara – Vișeu de Sus, doar pentru cei care optează pentru acest serviciu în pachet.



Pachetul de Bază:

Pensiunea Nagy Vișeu de Sus – capacitate totală: 65 locuri.

12 duble, 7 triple si 5 apartamente: 24 camere de cazare

Nu se valorifică camere în regim single, decât cu plata aferentă a 2 locuri.

 

Tarife cu program pachet de bază:

Preț total: 1 900 lei/persoană, fără transport domiciliu – cazare (include circuitul cu autocarul în Maramureș, călătoria cu Mocănița);

Preț total: 2  000 lei/persoană, preluare Transport Brașov sau alte localități de pe traseu*;

Preț total:  2 150 lei/persoană, preluare Transport București**.

 

Program Crăciun în Maramureș 2024

Perioada: 22.12.2024 – 27.12.2024 (Sejur 6 zile, Cazare 5 nopți)

Pachetul include:

– 5 Nopți Cazare la Pensiune.

– Transport autocar inclus din București, Brașov spre Vișeu de Sus și retur*.

– Masă: Demipensiune.

– Cină Tradițională de Crăciun și Primirea colindătorilor, Tradiții ca-n maramu.

– Excursii Tur de Maramureș, transport cu autocarul și Ghid național atestat din partea Agenției de Turism România Turistică.

– Excursie cu Mocănița –  All Inclusive/26 Decembrie 2024.

– Asistență turistică din partea agenției pe toată durata sejurului.

Tariful cuprinde: cazare, demipensiune, masă festivă de Crăciun, transport autocar Brașov – Vișeu de Sus și retur, 2 zile de excursii cu autocar – program ghidat tur de Maramureș și tradiții maramureșene, Plimbarea cu Mocănița CFF Vișeu.2024 / 2025

* Transport autocar cu posibilitate de transfer din orice oraș către Brașov, preluare turiști de pe traseu: Brașov – Sighișoara -Târgu Mureș – Reghin – Bistrița – Năsăud – Salva – Vișeu de Sus.

 

** Opțional Transfer auto:

Transfer București – Brașov – București

Transfer București – Brașov – autocar: aproximativ 75 lei/persoană/sens.

Transfer București – Brașov tur-retur- 150 lei/persoană/ tur-retur

Transfer București – Brașov – tren: aproximativ 50 lei/persoană/sens.

Pentru cei care doresc preluare din București se va plăti în plus 150 lei/persoană.

Preț total: 2 150 lei/persoană, preluare București

 

Desfășurare Program 2024: Crăciun Tradițional în Maramureș –  Perioada: 22.12.2024 – 27.12.2024

 

Ziua 1 (22 Decembrie 2024

Ora 06:00 – Plecarea din București va fi la ora 06:00 de la Parcare Piața Victoriei, pentru cei care au transport inclus în pachet

Ora 09:30 – Plecarea din Brașov va fi la ora 09:30 de la Sediul Agenției din Municipiul Brașov spre Vișeu de Sus, pentru cei care au transport inclus în pachet.

Crăciun în Maramureș cu autocarul pe traseul: București –  Brașov – Rupea – Sighișoara -Târgu Mureș – Reghin – Bistrița – Năsăud – Salva – Coșbuc – Săcel – Moisei – Vișeu de Sus.

Plecarea turiștilor din Brașov, preluarea și îmbarcarea turiștilor înscriși pe direcția de mers: Brașov – Sighișoara – Târgu Mureș – Reghin – Bistrița – Salva – Coșbuc – Moisei – Vișeu de Sus.

Check in:

Sosire și cazare la unitatea de cazare aleasă din pachet în jur de ora 17:00, pentru cei care se vor deplasa cu autoturismele proprii, vă rugăm nu sosiți mai devreme la locație de ora 17:00.

Sosire și întămpinarea cu cozonac, vin fiert şi ceai cald, primire în port tradițional, horincă și plăcinte, în funcție de obiceiul gazdelor.

Ora 19:00/20:00 – Cină.

 

Ziua 2 (23 Decembrie 2024)

08:00-09:00 – Servirea micului dejun

Program Opțional, la alegere

Ora 09:00 – Tăierea porcului conform tradiției maramureșene, pârlirea cu paie, țuică fiartă, șoric proaspăt urmată de Pomana porcului, etc.



– Plimbare cu sania de la pensiune la fermă și retur, în funcție de vreme.

– Persoanele care doresc să participe la întregul ritual de Ignat, tranșarea porcului, prepararea cărnii și pregătirea bucatelor de Crăciun, pot rămâne la fermă, restul grupului ne vom deplasa cu autocarul în Tur de Maramureș.

sau

Ora 11:00 – Excursie Tur de Maramureș cu autocarul.

– Mănăstirea Bârsana 

– Muzeul Țărăncii Române din Dragomirești

– *Biserica din lemn din Ieud

– * Moara lui Mecleș Săcel

–  *Monumentul martirilor români de la Moisei.

– Transport cu autocarul și ghidaj specializat inclus.

* Programul privind vizitarea obiectivelor turistice poate suferi modificări, în funcție de vreme și acțiunea propriu-zisă pomana porcului.

** intrările la obiectivele turistice și masa de prânz, nu sunt incluse, cu excepția mesei de prânz din 26 decembrie – Călătoria cu Mocănița.

Ora 15:00/16:00  – Participare Pomana Porcului.

Ora 19:30/20:00 – Servire Cină.

 

Ziua 3 (24 Decembrie 2024)

08:00-09:30 – Servirea Micului Dejun

ora 10:00 – Excursie Tur de Maramureș cu autocarul

– Memorialul Durerii Sighet 

– Cimitirul Vesel de la Săpânța

– Casa Memorială Stan Ioan Pătraș Săpănța 

– Mănăstirea Peri Săpănța 

– Transport cu autocarul și ghidaj specializat inclus

* intrările la obiectivele turistice și masa de prânz, nu sunt incluse.

Ora 16:00 – Împodobitul brazilor de Crăciun, primirea colindătorilor, ceterași etc, în funcție de organizarea gazdei, pentru copii

Ora 18:00 – Sosirea lui Moș Crăciun pentru copiii

Ora 19:30/20:00 – Cină Ajun

Ora 22:00 – 00:00 –  Participare la Programul ”Noaptea Viflaiemurilor” de la Vișeu de Sus 

La miezul nopții, sute de personaje ale scenetei de teatru arhaic se adună în centrul orașului pentru parada Viflaiemurilor.

Organizator: Primăria Orașului Vișeu de Sus, Centrul Cultural-Social Vișeu de Sus, Protopopiatul Ortodox Vișeu

Locație: Centrul orașului Vișeu de Sus

 

Ziua 4 (25 Decembrie 2024)

Ora 08:00 -10:00 – Servirea Micului Dejun;

Program liber: Program cu titlul orientativ /recomandat individual, la alegere de fiecare turist, programul este o recomandare ca ocupare a timpului liber, nu este inclus in programul pachetului și nu exista o obligativitate privind participarea.

Ora 12:00 – Participare la Slujba Specială de Crăciun

Doritori sunt invitaţi să ia parte la slujba Naşterii Domnului, la Biserica din oraș sau satul gazdă.

Ora 12:30 – 12:30 –  Piesă de teatru folcloric „Viflaiem”;

Obiceiuri de Crăciun – Teatrul folcloric religios ,,Viflaimul” are loc în localitățile: Vișeu de Sus, Botiza, Bogdan Vodă, Ieud, Călinești, Petrova, Oncești, județul Maramureș.

Program liber:/Recomandari de petrecer a timpului liber

– Plimbare cu sania trasă de cai sau plimbare cu snowmobilul în Munții Maramureșului.

Săniuș pentru cei mici și cei mari.

Cină ora 19:00/20:00: Seară tradițională de Crăciun, la restaurantul pensiunii, primirea colindătorilor și tradiții maramureșene, în funcție de organizarea gazdelor.

 

Ziua 5 (26 Decembrie 2024)

07:00-08:00 – Servirea Micului dejun

08:00:08:30 – Transfer pensiune către Gara CFF Mocăniță

09:00 – Plecare Tren Mocănița/ Excursie Valea Vaserului cu Mocănița All Inclusive: “Prin zăpadă cu Mocăniţa!”

Pachet All Inclusive: Bilet călătorie Mocănița Vişeu de Sus- Novăţ/Paltin* și retur, pe lângă biletul de călătorie, (inclus în pachet) un prânz care conține un platou grill, o băutură răcoritoare, o băutură caldă și desert.



Ocazie excelentă pentru cei care doresc să cunoască Valea Vaserului în “hainele” ei de iarnă: o locomotivă cu abur vă va purta domol de la Vişeu spre Paltin (km. 21,6)* prin minunatul peisaj ce se dezvăluie ochiului.

Trenul va fi încălzit, iar ţuica, mica gustare şi cafeaua fierbinte le-am inclus în bilet pentru ca dumneavoastră să aveţi o călătorie cât mai plăcută.

PlecareaOra 09:00 din gara CFF Vişeu de Sus

Traseul: Vişeu de Sus – Novăţ/Paltin

Pachetul turistic cuprinde:

– Călătoria cu Mocăniţa – un tren cu abur cu vagoane încălzite,

– La întâmpinare o ţuică fiartă numai bună ca la Maramu,

– Cafea și gogoașă;

– Însoţitor de tren şi ghid turistic pe parcursul întregii călătorii,

– Platou grill, o băutură caldă şi una rece, desert.

Nu uitați de aparatul de fotografiat pentru amintiri unice!

Ora 14:30/15:00 – Sosirea în Gara CFF Vişeu de Sus.

Ora 19:00 – Cină de rămas bun.

 

Ziua 6 (27 Decembrie 2024)

Ora 08:00 – 09:00 – Servirea micului dejun

Ora 10:00 – Check out – Rămas bun de la gazdele noastre

Ora 11:30 – Plecarea oaspeților spre Brașov pe traseul: Vișeu – Salva – Năsăud – Bistrița – Reghin – Târgu Mureș – Brașov.

Ora 18:00 – 19:00 – Sosirea în Brașov în cursul serii.

Ora 20:00-21.00 – Sosirea în București în cursul serii.

 

NotăTariful este calculat pentru un grup minim de 40 de persoane.

 

Pachetul nu include:

Dejun/Mesele de prânz.

Cu excepția: Dejun de prânz din 26 decembrie – Mocăniță

Intrări la obiectivele turistice (aproximativ 30 lei/persoană).

 

Opțional Transfer:

Transfer București – Brașov – București

Transfer București – Brașov – autocar: aproximativ 75 lei/persoană/sens.

Transfer București – Brașov tur-retur – 150 lei/persoană/ tur-retur

Plecarea/Sosirea: Parcare Piața Victoriei 

Plecarea va fi la ora 06:00 de la Parcare Piața Victoriei – retur orele 20:00-21:00

 

Notă Copii:

– Copii până în 6 ani au gratuitate la cazare, fără pat suplimentar și fără masă, servesc din porția părinților, cu excepția apartamentelor;

– Asigurare pat suplimentar și masă – 50 % din tariful de pachet;

– Peste 7 ani, copilul achită 50 % din tariful de pachet.

– Peste 14 ani, se achită preț întreg se asigură loc – pat suplimentar.

 

Locul în autocar Tur de Maramureș:

– Copii până în 7 ani, gratuit fără loc pe scaun în autocar.

– Copii peste 7 ani sau mai mici de 7 ani, dar care doresc loc pe scaun în autocar plătesc bilet întreg – 200 lei/persoană, preluare Brașov.

– Copii peste 7 ani sau mai mici de 7 ani, dar care doresc loc pe scaun în autocar plătesc bilet întreg – 340 lei/persoană – preluare București.

Ofertă concepută și prestată de Agenția de Turism România Turistică.

 

Notă Rezervare Crăciun 2024:

– Pentru rezervare, se va achita un avans de 50 % din valoarea pachetului de servicii în momentul efectuării rezervării, iar diferența de 50 % se va achita până în data de 18 Decembrie 2023.

– După această dată, 18 Decembrie 2024 rezervările se fac doar pe baza plății integrale, în 24 ore.

– În cazul plății avansului și anulării rezervării sau în cazul în care nu se plătește integral pachetul până la data de 18 Decembrie 2023, avansul se pierde integral, iar rezervarea se anulează.

– În situația, în care vom fi nevoiți să anulăm pachetul turistic, urmare a institurii unei situații excepționale de tip stare de urgență, declararea  zonei turistice în carantină, alte situații prevăzute de lege legat de pandemia SARS-CoV-2 Covid-19.  Garantăm turistul că i se vor returna toate sumele achitate cu mențiunea că se va reține un procent de 5 % care reprezintă costurile comisioanelor aferente băncilor, taxele achitate către diferiți furnizori, parteneri etc.

* Acceptăm plata cu tichete de vacanță pe suport tipărit și card electronic de la UP România, Edenred și Sodexo.

 

Informații pentru rezervări și plăți:

Datele firmei sunt România Turistică S.R.L.

CUI/CIF: RO31739462

EUID/ORC Brașov: ROONRC.J8/899/2016

AGENȚIA DE TURISM ”ROMÂNIA TURISTICĂ”

Licență Agenție de Turism Organizatoare nr. 548/2019,

reînoiește Licența nr. 6954/2017 , respectiv Licența nr. 6954/2013 

Poliță de Asigurare Seria I nr. 55165 valabilă în intervalul 14.01.2021 – 13.01.2022 – Omniasig

Agenția de Turism România Turistică este membră a firmei România Turistică S.R.L.

Cont IBAN RO62INGB0000999905154084, Deschis la ING Bank Brașov.

Cont IBAN RO29BTRLRONCRT0463637601, Deschis la Banca Transilvania Brașov.

Informații Sediu firmă: Municipiul Brașov, Bulevardul Griviței nr 91, Cod Poștal 500173

Coordonate GPS: 45.6529347, 25.6060923

Telefon/Fax – Agenție: 0268 420905

Telefon GSM: 0722 910422, 0741 657495

e-mail: agentia@romaniaturistica.ro

web-site: www.romaniaturistica.ro

 

Pensiune recomandata: Pensiunea Talhaus, Viseu de Sus – detalii> Talhaus

Restaurant Viseu de Sus
San Marco Italian Street Food – Vișeu de Sus, Maramureș

 

Orice poveste are un inceput si orice experienta are in spatele ei o poveste.

San Marco isi incepe propria poveste si doreste sa va ofere experienta unui meniu simplu, sanatos si gustos cu influente italiene. Fie ca e vorba de gustul autentic al unei pizza, de savaoarea pastelor sau deliciul unui desert racoritor, San Marco isi propune prin acestea sa va trimita cu gandul la o trattoria italiana pe care poti sa o gasesti doar pe strazile inguste si totodata primitoare din peninsula italica.
Gustos, sanatos si autentic e ceea ce dorim noi sa va oferim!

Pentru comenzi: 0722 974 992

Adresa Restaurant San Marco Viseu de Sus: Str. Infrățirii, Nr.2A Vișeu de Sus, Maramureș – Google Maps


Restaurant Pizzeria San Marco Viseu de Sus

Loici Ivanciuc 24 decembrie 1937 – 3 februarie 2021- Mecanic CFF Vișeu de Sus

„M-am născut în Făina, pe Valea Vaserului, în data de 24 decembrie 1937. Doar după o vreme au coborât, în oraş, cu mine deoarece era iarnă grea. M-au trecut născut pe data de 1 ianuarie 1938, şi aşa am rămas oficial. Mama era bucătăreasă la pădurarul Nedisch. Tatăl meu lucra la pădure, dar mai lucra şi ca brutar, a făcut pâine pentru oamenii de pe Valea Vaserului. Şi Emmerich a primit pâine de la el pentru că avea grijă de mine cât eram mic. Nu v-a povestit? Atunci erau mai multe familii în Făina, cu siguranţă vreo douăzeci: Dombosch, Seppi-Batschi, ce era vânător, Ticală, Baramy, Hapca şi alţii. Toţi au locuit în Făina, şi mergeau rar jos, în oraş. Chiar şi de Paşte râmăneau sus. Sfinţirea şi Paştele se sărbătoreau în Făina! În Făina erau de toate: un bufet, o alimentară, popicărie, chiar două, una era a nemţilor şi una a ungurilor. Şi apă minerală era în Făina, dar mai bună era în Şuliguli. Era umplută în sticle şi transportată în Ungaria, era o apă bună care nu se răsufla în timpul transportului. Înainte era şi o baie termală dar izvorul s-a distus pentru că au venit cu boldozeru şi au făcut drumul. Erau multe sticle verzi, cu capace de porţelan, am adus câteva jos. „Şuliguli Aqua Vis” era scris pe ele, chiar şi acum mai am câteva acasă. Sus pe deal, Iângă biserică era Castelul, se numea „Castelul Karori. Era mare, din lemn dar rău construit. S-a distrus! Doar fundamentele au mai rămas. Acolo locuia Nedisch, el a domnit în Valea Vaserului împreună cu Falger care era responsabil de animale şi de vânătoare. Amândoi erau angajaţi de austrieci. Mama mi-a povestit că era şi un cerb blând cu un clopot la gât, îl chema „Mischu” şi câteodată mai mergea şi în pădure, dar se întorcea de fiecare dată înapoi. Se auzea clinchetul clopoţelului. Aveau şi un urs pe lanţ. Cât era mic ne puteam juca cu el. După o vreme l-au dus în oraş la Ocolul Silvic, mult timp a mai fost acolo, dar nu s-a făcut niciodată rău chiar şi când a fost mare. Am fost mulţi copii în Făina, foarte mulţi. Cei mai mari mergeau cu vitele, dar nu trebuia să se uite mult după ele, se întorceau singure acasă. Ne jucam în scocurile din pădure şi pescuiam la baraj. La soldaţi era o garnizoană frumoasă în Făina, după ce au plecat ungurii. Întrebam de mâncare şi primeam de fiecare dată. Armata avea oi, vaci, o întreagă stână. Era şi un ţigan, Sambor se numea, ne punea pe măgarul lui până ce ne arunca. Ce distracţie era! Sambor ţinea vitele armatei. Biserica era părăsită şi după război ţineau animale înăuntru. Mai târziu, cu nişte prieteni, am renovat biserica. Pictura cu Sfânta Elisabeta era ascunsă în pod, noroc că nu a furat-o nimeni! Acum e iarăşi pusă deasupra altarului. Până după război se practica plutăritul deşi calea ferată funcţiona deja. Băieţii aveau măsurători din lemn la marginea râului. Aşa se putea vedea cât urca apa. Aşa ştiam totdeauna când coboară plutele. Nu vroiam să le scăpăm. Chiar şi mai târziu când trebuia să fiu la şcoală eram mult timp în Făina. La fiecare vacanţă mă duceam sus. Făina e frumoasă, foarte frumoasă chiar şi astăzi, nu spun asta că m-am născut acolo, ci pentru că aşa este. De mic am iubit CFF-ul, acolo voiam să merg! La 17 ani m-am angajat. Înainte lucram jos în hală ca fochist, pentru că eram puternic şi bine făcut. Mai târziu m-am calificat şi ca fochist de locomotivă, m-am dus la şcoală la Bucureşti. Am devenit şef de locomotivă şi specialist, chiar şi pentru locomotivă Diesel. Din 1954 mă duc cu locomotiva în vale, chiar şi astăzi mă mai duc! După război erau puţine locomotive, ungurii au luat multe cu ei. Aşa la început au tras caii vagoanele în sus pentru încărcarea lemnului. Încetul cu încetul a început iarăşi producţia.
România trebuia să achite despăgubiri de război, aşa că lemnul mergea la ruşi. S-au ras suprafeţe întregi, s-a tăiat tot: lemn subţire, lemn gros, absolut tot. Unsprezece trenuri mergeau în fiecare zi, la Lostun două ture pe Vaser şi două pe Novăţ. Lemnul se ducea în Rusia, aşa era contractul! Atunci s-au făcut multe stricăciuni. O pădure bună trebuia să aibă cel puţin optzeci de ani, merge şi şaizeci dar mai bine ar fi o sută! Era un program în care nu doar se tăia, ci se şi replanta. După revoluţie nimeni nu a mai plantat, doar au tăiat. Am auzit că acum Ocolul Silvic poartă o politică nouă: de la Bardău în sus să fie pădure protejată, doar lemnul doborât de furtună, uscat ori bolnav să fie tăiat. Se vorbeşte că aşa va fi. În 1964 eram la şcoală în Cluj, atunci s-a terminat plata despăgubirilor de război către Rusia cu lemn, petrol si altele. ln pădure nu s-au mai făcut defrişări totale. S-a hotărât cât şi unde, aici un parchet, acolo lemnul uscat, dar în aşa fel încât să se regenereze pădurea, să rămâie sănătoasă. Lemnul se cobora la IF unde se prelucra. Mult era şi pentru mine şi minerit. Nu mai urcau atâtea trenuri, dar în schimb s-a conceput un plan concret: s-a calculat cantitatea de lemn pe cinci ani şi locomotivele ce erau necesare. Locomotivele peste număr au fost trimise la alt CFF, unde se făcea producţie mai mare. O locomotivă de 150 PS transpota doar cinci vagoane, dar planul nu s-a respectat, nu a fost bine. Aşa firma a avut de pierdut pentru că totul era calculat şi trebuia plătit. Era altă disciplină pe vremea comuniştilor. Locomotivele erau îngrijite, spălate periodic, pentru fiecare maşină era responsabil un mecanic în sistem titular. Se făceau obligatoriu reparaţii capitale din cinci în cinci ani, garanţia după reparaţii era de un an şi se făceau verificări. Aşa în 1964 aveam multe locomotive cu abur in Vişeu. Erau două MAV-uri, 313 şi 311, o locomotivă
Stai, îmi aduc aminte de încă una! Era MAV şi se numea „Nandor”. În total erau zece. Orenstein & Koppel era staţionată în Poiana Novăţ, deoarece înainte era un depou. Urca şi cobora cu trei vagoane în grabăn. Ruta era rea şi abruptă, mai târziu s-a renunţat la ea. Era un depou şi în Făina, cu un canal pentru revizii. Dacă iarna era grea ramânea o locomotivă o săptămână întreagă în Făina. Aceasta transporta vagoanele pe alte trasee. Atunci, în anii 60, când eram la şcoala pentru mecanic de locomotive, mulţi au spus că învăţăm degeaba, oricum în curând se vor închide toate CFF-urile din România. Era cu noi un ministru, un om distins şi a zis: în Vişeu va circula trenul ani buni, cu siguranţă va fi ultima linie care o să meargă. Şi a avut dreptate! După revoluţie au venit bani pentru reparaţiile traseului. Dar nu au făcut treaba cum trebe! Nu e interes şi disciplină! Trebe să meargă repede-repede, vor banii, dar treaba să o facă cum trebe, asta nu!”
SURSA: Album- Die Wassertalbahn – CFF Vișeu de Sus ”Mocănița” – Michael Schneeberger
1 Casa vânătorilor şi pădurarilor, nu era chiar un castel ci o vilă impozantă 2 Canale construite din lemn pentru transportul buştenilor cu apă din baraj 3 Industria Forestieră, fostul combinat de prelucrare a lemnului din Vişeu de Sus 4 Locomotive cu abur pentru linie îngustă construite în Ungaria micuţă Orenstein & Koppel, un Krauss, încă o Orenstein & Koppel cu trei axe şi patru Reşiţe: 436, 484, 369 şi 452

Legenda întemeierii orașului Vișeu de Sus

”Se zice că actualul teritoriu al Vișeului de Sus se leagă de o legendă, în care un bărbat din Vișeu de Mijloc, mergând la pădure cu turma sa, a tăiat un molid falnic, iar acesta a căzut peste copilul său. Omul, întristat de întâmplarea aceasta groaznică, s-a simțit tare păcătos înaintea lui Dumnezeu și pedepsit pentru păcatele sale. 

Iarna cu Mocănița pe Valea Vaserului

Momente unice alături de un tren din alte timpuri cunoscut ca și Mocănița de pe Valea Vaserului sau Mocănița Maramureș. 

Trenul militar de la Prislop, 1917

Acum 80 de ani, între Borşa şi Iacobeni, o cale ferată suspendată la mare înălţime făcea legătura Maramureşului cu Moldova.
Pasul Prislop (1.416 m) este una dintre cele mai înalte trecători româneşti. Înainte de secolul XV, pasul folosit pe ruta de legătură cu Moldova era Tarniţa Bălăsânii (aflată mai la nord, între văile Cisla şi Ţibău). Pasul acela era mai înalt (1.451 m), dar mai domol.

Orașul Vișeu de Sus, după cei mai mulți autori de monografii, este atestat documentar din 2 februarie 1365 (Ketwyssou).. Această primă menționare a Vișeului ca localitate apare în diploma regelui maghiar Ludovic de Anjou. După alți autori, localitatea este atestată din anul 1549, cu denumirea de „Vișeul Nou” sau „Între Râuri”, fiind situată la confluența celor două râuri – nume întâlnit până la începutul secolului XX.

În anul 1373 se marchează hotarul Vișeului cu Borșa, în anul 1385 apare Vișeul inferior (de Jos). Anul 1453 este anul în care Iancu de Hunedoara, voievodul Transilvaniei și guvernatorul Ungariei, dăruiește Vișeul celor 3 cnezi Ștefan, Petru Mândru și Nan (Nașcu) cât și fraților lor.

Evoluția actualului oraș începe după anul 1770, când se înființează la Vișeu și Borșa centre forestiere cu muncitori – coloniști țipțeri – din Zips, aduși la Vișeu din ordinul împăratului Iosif al II–lea al Austriei.

În anul 1743 la Vișeu de Sus se stabilesc mineri din Saxonia și înființează exploatări de minereuri. În anul 1773 se înființează la Vișeu un centru de exploatare forestieră, colonizat cu sași din Zips.

În 1775 se stabilesc la Vișeu familii germane venite din Austria (Salzburg și Tirol). Între anii 1776–1794 vin primii coloniști din Salzkammergut. În 1778 sosesc alte 25 de familii din Gmunden, majoritatea cu mulți copii. În anul 1780 se fac primele construcții de către cei sosiți, cum ar fi: prima moară în partea de est a orașului; începe construcția digului mai sus de Măcârlău, dig care va fi terminat în 1784, an în care alte familii din zona Bavariei se stabilesc la Vișeu de Sus.

În anul 1788 se înființează școala elementară a vistieriei din Vișeu de Sus, iar în 1790 se construiește stăvilarul de la Făina și se înființează parohia romano-catolică din Vișeu. În 1798 se deschide prima școală generală. Activitatea țipțerilor se materializează și prin prima fabrică de cherestea (construită în anul 1809), prin magazinul statal (depozit) construit în 1817. În perioada 1809–1810 se populează și se formează cartierul Țipțerai.

Numărul populației de origine germană și austriacă a crescut permanent, după cum rezultă din documente. La recensământul din 1930 au fost înregistrați 2.753 de germani, cu o pondere de 24,84% din totalul populației. La recensământul din 1977 sunt consemnați 3.430 de germani în orașul Vișeu, reprezentând 16,97% din totalul locuitorilor.

Țipțerii au fost aduși la Vișeu în primul rând ca muncitori forestieri. De la vârsta adolescenței – 14 ani – băieții își începeau munca în pădure. Pe Valea Vaserului țipțerii plantau molid, aveau grijă de pepiniere, defrișau păduri, trimiteau plute pe apă la vale până la Sighet, Vișeu și Borșa, construiau plute pe apă, construiau drumuri și poduri de lemn. La muncile mai ușoare ajutau și femeile. Cea mai grea și murdară muncă era tăierea pădurii și curățirea trunchiurilor de molid, iar cea mai tentantă pentru bărbați era plutăritul.

Dat fiind timpul foarte îndelungat pe care muncitorul trebuia să-l petreacă în pădure, întemeierea unei așezări pe Valea Vaserului a apărut ca o necesitate. Așezarea de pe Vaser reprezintă cea mai strânsă legătură cu istoria și cu tradiția actualilor țipțeri. În acest spațiu al Văii Vaserului își au originea povestirile țipțerilor, personaje fantastice – fata pădurii, omul alb, piticul pădurii.

Poveștile acestei etnii și amintirile bătrânilor, ca și documentele stau mărturie despre o viață grea, primitivă a acestor oameni în trecut. După anul 1868 maghiarizarea forțată i-a afectat mult pe țipțeri, unii fiind nevoiți la acea vreme să-și schimbe numele cu altele de rezonanță maghiară. Cu românii, țipțerii au trăit în înțelegere, fiind uniți, între altele, și datorită sărăciei, nivelului scăzut de trai și persecuțiilor stăpânirii străine.

Vișeu de Sus în Harta Iosefină a Maramureșului, 1782-1785

În Vișeu de Sus exploatarea lemnului are o vechime care se confundă cu vechimea orașului. Chiar și legenda spune că în urmă cu poate mai mult de o mie de ani un tată și cu fiul său s-au dus să taie lemne din pădure. Nefericirea a făcut ca un lemn să-l lovească mortal pe fiu. În memoria fiului său, tatăl a construit pe acest loc o biserică. În jurul bisericii s-au făcut mai apoi case și astfel capătă contur o așezare umană care s-a numit, la început, „Între Râuri”, pentru că se întindea între râul Vișeu și Vaser, iar apoi i s-a spus Vișeu de Sus.

Odată cu venirea coloniștilor germani se intensifică exploatarea pădurilor. Tot mai atractive devin aceste meserii care aduceau un oarecare venit și un alt statut social locuitorilor, pe lângă vechea lor ocupație de crescători de animale.

Lemnele erau tăiate de sus cu topoarele, „corhănite” pe jgheaburi cu apă la vale, adunate în stăvilare la Măcârlău și Făina, iar de aici, formate în plute, erau duse pe apa Vaserului și mai departe pe Tisa. Multe din obiceiurile coloniștilor țipțeri au fost preluate și de români. La pădure se lucra toată săptămâna, numai sâmbăta se cobora la vale, uneori pentru cei ce locuiau departe, perioada de lucru se prelungea la 2–3 luni. Butinarii (lucrătorii forestieri) dormeau în cabane numite „finlandeze”, aveau focul în mijloc, iar paturile erau aranjate radial pentru a se putea încălzi mai ușor și pentru a-și usca hainele pe timp de iarnă. Astăzi de pe Valea Vaserului lemnul se transportă pe cale ferată îngustă.